Sanepid ma 14 dni roboczych na odbiór lokalu gastronomicznego od dnia wpłynięcia wniosku o odbiór. Wniosek można złożyć listownie, przez ePuap lub osobiście.
Inspektor Sanepidu sprawdza, czy lokal spełnia wymogi sanitarne określone w przepisach prawa. Dotyczy to między innymi:
- czystości i higieny lokalu,
- stanu technicznego urządzeń,
- warunków przechowywania i przygotowywania żywności,
- obsługi klienta,
- oznakowania lokalu.
Jeśli lokal spełnia wszystkie wymogi, inspektor Sanepidu wydaje pozytywną opinię i wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, inspektor Sanepidu wydaje negatywną opinię i wyznacza termin do ich usunięcia. Lokal może zostać otwarty dopiero po spełnieniu wszystkich wymagań sanitarnych.
Co jeżeli ten termin nie zostanie zachowany?
W przypadku niezachowania terminu do usunięcia nieprawidłowości, inspektor Sanepidu może nałożyć karę pieniężną w wysokości do 5000 złotych. Dodatkowo, lokal może zostać zamknięty do czasu usunięcia nieprawidłowości.
Kary pieniężne mogą być nakładane na właściciela lub zarządcę lokalu gastronomicznego, a także na osobę prowadzącą działalność gospodarczą w tym lokalu.
Aby uniknąć kary, należy terminowo usunąć nieprawidłowości wskazane przez inspektora Sanepidu. W przypadku problemów z ich usunięciem, należy skontaktować się z inspektorem w celu ustalenia nowego terminu.
Co jeżeli Sanepid nie zachowa ustawowego terminu?
W przypadku niezachowania ustawowego terminu na odbiór lokalu gastronomicznego przez Sanepid, właściciel lub zarządca lokalu może złożyć skargę do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Skargę można złożyć pisemnie, przez ePuap lub osobiście.
W skardze należy wskazać, że Sanepid nie dochował ustawowego terminu na odbiór lokalu gastronomicznego. Należy również wskazać, jakie szkody wynikły z tego powodu.
Wojewódzki Inspektor Sanitarny może nakazać Sanepidowi usunięcie nieprawidłowości. Dodatkowo, może nałożyć karę pieniężną na inspektora Sanepidu, który nie dochował ustawowego terminu.
W przypadku stwierdzenia, że Sanepid nie dochował ustawowego terminu na odbiór lokalu gastronomicznego, właściciel lub zarządca lokalu może również ubiegać się o odszkodowanie od Skarbu Państwa. Odszkodowanie należy wykazać przed sądem.
Oto przykładowy wzór skargi do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego:
Do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [nazwa miasta]
Skarżący: [Imię i nazwisko] [Adres]
Skarga na niezachowanie ustawowego terminu na odbiór lokalu gastronomicznego
Wnoszę skargę na niezachowanie przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w [nazwa miasta] ustawowego terminu na odbiór lokalu gastronomicznego o nazwie [nazwa lokalu].
W dniu [data] złożyłem/am do Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w [nazwa miasta] wniosek o odbiór lokalu gastronomicznego o nazwie [nazwa lokalu]. Wniosek został zarejestrowany pod numerem [numer rejestracji].
Ustawa z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 195) stanowi, że odbiór lokalu gastronomicznego powinien nastąpić w ciągu 14 dni roboczych od dnia wpłynięcia wniosku.
W dniu [data] upłynął ustawowy termin na odbiór lokalu gastronomicznego. Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w [nazwa miasta] nie dokonała odbioru lokalu w terminie.
W związku z powyższym, wnoszę o:
- nakazanie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w [nazwa miasta] niezwłocznego dokonania odbioru lokalu gastronomicznego o nazwie [nazwa lokalu],
- nałożenie kary pieniężnej na Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną w [nazwa miasta] za niezachowanie ustawowego terminu na odbiór lokalu gastronomicznego,
- zwrot kosztów postępowania.
Dodatkowo, wnoszę o odszkodowanie za szkody, jakie poniosłem/am w związku z niezachowaniem ustawowego terminu na odbiór lokalu gastronomicznego. Szkody te szacuję na kwotę [kwota].
Załączniki:
- Wniosek o odbiór lokalu gastronomicznego,
- Dowód nadania wniosku,
- Zaświadczenie o wpisie lokalu gastronomicznego do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Z poważaniem, [Imię i nazwisko]
Ważne jest, aby skarga była sporządzona w sposób formalny i zawierała wszystkie niezbędne informacje.